+420 775 850 036 PEKASS +420 602 188 123 LUKROM
< Zpět na aktuality
09/15/2020

Fastrac a Samasz na loukách

Fastrac a Samasz na loukách

S traktory JCB Fastrac a žací trojkombinací SAMASZ jsme absolvovali předvádění na loukách po republice.

Na konci jara nás oslovila firma N&N Košátky s.r.o. s nabídkou spolupráce při předvádění žací techniky SAMASZ. Rozmýšlel jsem, kdo bude s traktorem JCB Fastrac 4220, který žací stroje ponese, jezdit a předvádět ho. Po krátké úvaze jsem se rozhodl, že si pozici "předváděcího jezdce" vyzkouším na vlastní kůži sám. Ve Fastracu samozřejmě jezdím poměrně často, zaučuji obsluhy při předvádění a půjčování, absolvuji školení v JCB, kde se dostávám mezi prvními k inovacím ve stroji. Stále to ale není ta praxe, kdy před sebou máte několik desítek hektarů a několik stovek kilometrů k pokoření během dvou týdnů předvádění. O kvalitách stroje jsem přesvědčený již od začátku mého působení v Pekassu, a proto jsem se výzvy nezalekl a šel do ní.

Jak to dopadlo?

Celou předváděcí "misi" jsme započali na naší pobočce v Jindřichově Hradci, kde se během jednoho dopoledne stroj agregoval s žacími lištami a vše se nastavilo tak, aby mohlo předvádění proběhnout na 100 %. První dojem byl pro mě mírně děsivý. Zjistil jsem totiž, že Samasz vpředu s lištou KDF 341s a vzadu s kombinací KDD 941 STH se shazovacími pásy vzadu a prstovými kondicionéry na všech třech lištách váží 5,3 tuny. Jeho přepravní šířka je 3,4 metry a výška dosahuje 4 metrů. Uff! Tak s tímto mám jet 600 kilometrů? To bude paráda. Když jsem si do traktoru sedl a vše složil, tak už ze mě stres začal pomalu opadávat. Nesenou zátěž traktor zvládal bez větších problémů, hydropneumatické dvojčinné odpružení se po zaznamenání zatížení samo vyrovnalo a traktor udržovalo ve stabilní poloze. Díky odpružení obou náprav byla jízda i přes tuto porci tun stále pohodlná a robustní diskové brzdy zvládaly ubrzdit bez větších problémů stroj, který takto vážil téměř 14,5 tuny! S šířkou mi pak pomáhalo doprovodné vozidlo jedoucí přede mnou.

Při prvním vjezdu na louku jsem se seznámil s velice jednoduchým a intuitivním ovládáním žacích lišt. Ty se ovládaly přes hydraulické okruhy traktoru a tlačítkový terminál. Vzadu byly lišty hydropneumaticky odlehčené a vpředu pak jednoduše, mechanicky na pružinách. Při jejich rozložení a spuštění nebylo téměř znát, že jsou tak robustní a zvládají svým pracovním záběrem síct plochu širokou 9,4 metry! Lišty krásně kopírovaly terén, nechávaly za sebou pěkné strniště a pokud jednotlivý zákazník chtěl, tak i nahrabaný řádek, připravený k lisování nebo ke sběru řezačkou. Shrnovací pásy jako takové, se ovládaly přes terminál a bylo možné jednoduše nastavit jejich rychlost, která pak ovlivňovala šířku a výšku řádku. Pohodlné obsluze stroje pak velmi napomáhala i řízená zadní náprava, která je v této aplikaci velice přínosným prvkem výbavy dodávaným do modelů 4000 v základu.

V traktoru se dalo díky plynulé převodovce CVT nastavit několik režimů, které jsou pro toto použití vhodné. Já jsem si nejvíce oblíbil ten, který již ostatně dlouho propaguji i při zaučování obsluh, a to takzvaný "FX mód". Ten funguje na principu nastavení pevných otáček motoru na základě potřeby otáček vývodového hřídele a poté na nastavení maximálně přípustného zatížení stroje. Toto zatížení se nastavuje jednoduše pomocí tlačítek pod joystickem a závisí na něm reakce stroje a následně i jeho spotřeba, protože traktor se po jeho nastavení zbytečně nepřetěžuje a šetří tak náklady na PHM. V praxi si tak lze nastavit např. 1 900 ot/min. motoru (ty jdou předvolit na jedno z multifunkčních tlačítek joysticku, aby je obsluha nemusela nastavovat manuálně na ručním plynu) odpovídající 1 000 ot/min. vývodového hřídele vpředu i vzadu, následně nastavit zatížení převodovky např. na 50 % v rozhraní FX modu a poté již jen pomocí plynového pedálu ovlivňovat rychlost pojezdu stroje bez toho, aniž by se jakkoli ovlivňovaly otáčky motoru. Na loukách, které nejsou dlouho obnoveny nebo jsou poškozeny divokou zvěří se tak jednoduše ovlivňuje pojezd stroje a reaguje na předměty, které brání sečení. Jako další režim lze při sečení vybrat například tzv. "M" režim, kde při fixně nastavených otáčkách uživatel ovlivňuje rychlost pomocí pohybu multifunkčního joysticku pohyby doleva nebo doprava. Tento režim se může hodit na větší plochy, které jsou bez překážek a kde se může síct dlouhou dobu konstantní rychlostí. Jako další zjednodušení práce lze nastavit souvraťový management, kde se na stisk jednoho tlačítka jednoduše nastaví souběh operací, které jsou zapotřebí při vjetí do řádku a na druhé straně pak při najetí na souvrať.

Přeprava mezi jednotlivými předváděcími dny byla, jak už jsem zmiňoval výše, přes počáteční obavy velice pohodlná. Traktor JCB Fastrac 4220 dosahuje rychlosti 60 km/h a je celoodpružený. Díky VARIO převodovce pak člověk nemusí nijak řadit a pouze tak volí směr jízdy, brzdí a přidává plyn. Na přehledných silnicích si lze nastavit i jízdní tempomat stejně jako je tomu v případě osobních automobilů. Není divu, že si traktory JCB vybírají často podniky, které mají velké přepravní vzdálenosti nebo podnikatelé v zemědělských službách působící na velkých regionech. Jízda se strojem je opravdu pohodlná a člověk z ní není nijak rozlámaný a unavený.

Díky celé akci jsem si tak opět mohl na vlastní kůži vyzkoušet chování čtyřkové řady v pícninách a opět mi to potvrdilo, že z hlediska pohodlí obsluhy a výkonnosti nemá tento stroj ve své výkonové kategorii konkurenci. Všem, kteří přemýšlí nad výkonným traktorem do pícninářské linky doporučuji, aby nás kontaktovali a tento stroj si vyzkoušeli. Stojí to za to!

  • Ing. Lukáš Kašpar | produktový manažer JCB Fastrac