+420 775 850 036 PEKASS +420 602 188 123 LUKROM
< Zpět na aktuality
05/26/2017

Loadall je na trhu již 40 let

Loadall je na trhu již 40 let

Společnost JCB se chystá na oslavy 40. výročí zahájení výroby strojů Loadall, které se uskuteční v tomto roce. Byli jsme ve výrobním závodu a tak Vám můžeme zprostředkovat prohlídku výrobních linek ve Velké Británii a zmapovat podrobné výrobní procesy, díky nimž jsou teleskopické manipulátory této společnosti nejprodávanější na světě.

První manipulátor Loadall vyrobila společnost JCB v roce 1977. V roce 2016 dokončila 200 000. manipulátor a letos tento kultovní stroj oslaví čtyřicátiny. V současné době je v nabídce více než 30 modelů manipulátorů Loadall, ale s různými variacemi motorů, převodů, výložníků a kabin se vyrábí v továrně JCB v Rocesteru více než 1 000 konfigurací.
Na výrobu podvozků, stabilizačních noh a výložníků se ročně spotřebuje více než 35 000 tun oceli.
Dvě hlavní výrobní linky zpracovávají ocelové plechy na výložníky a podvozky, další výrobní prostor je určen pro stabilizační nohy. Ocel řežou počítači řízené laserové stroje a plazmové řezací stroje CNC.
650tunový lis vylisuje základní část výložníku, na který jsou potom navařena pouzdra na kabely a do postranních částí podvozku jsou vyvrtány a vytvořeny všechny potřebné otvory. Dvě postranní části podvozku jsou hotovy za 45 minut, dalších 7 - 12 minut zabere vrtání a tvarování.
Všechny součásti podvozku a výložníku jsou spojeny ručním bodovým svařováním. Až 70 % svarů na podvozku a výložníku zajistí svařovací roboty. Svary, ke kterým je horší přístup, pak dokončí dělníci ručně. V továrně Loadall se za rok spotřebuje neuvěřitelných 14 509 818 metrů svařovacího drátu.
Dvojité vrtací stroje potom dokončí závěrečné vrtání otvorů pro montáž výložníku a zajistí jejich dokonalé zarovnání. Dvě počítačem řízená obráběcí centra za 1,2 milionu liber pak vrtají, nýtují a dokončují součásti výložníku připravené pro montáž.
Výložníky, podvozky a stabilizátory procházejí dvouhodinovým procesem lakování, na jehož začátku se odstraní otryskáním případné nečistoty a připraví se tak ocel na lakování.
Všechny součásti jsou nalakovány ještě před montáží, aby byla zajištěna kvalitní povrchová úprava. Společnost JCB spotřebuje na lakování výložníků Loadall 73 000 litrů základní barvy a 50 000 litrů lesklého laku ročně.
Dokončené součásti jsou vypáleny při teplotách 90 - 120 C, což zajišťuje odolný, ochranný povlak stroje. Nejpopulárnější barvou je žlutá, zákazníci si však mohou manipulátory Loadall objednat ve vlastních barvách.
V továrně Loadall pracuje 300 pracovníků ve výrobě a více než 460 na montáži. Na obou stranách hlavních výrobních linek jsou připravovány jednotlivé celky, například kabelové svazky, motory a převodovky, kabiny a sestavy náprav. Podle potřeby zásobují hlavní linky a zajišťují tak rychlou výrobu.
Na nápravy JCB jsou nasazena kola a nápravy jsou připojeny k podvozku. Následují bloky hydraulických ventilů, pístů a válců z divize hydraulických součástí továrny v Rocesteru.
Motory z divize JCB Power Systems jsou připojeny ke spojkám JCB Transmissions a na montážních linkách pro jednotlivé celky jsou připojeny výfuky a další doplňky.
V manipulátoru JCB Loadall je přibližně 3 000 součástek a při až 1 000 konfiguracích musí být každá sestava přísně koordinována. Montáž probíhá ve 35 fázích a celkem trvá přibližně osm hodin.
Kabiny manipulátorů Loadall jsou dodávány ve zcela hotovém stavu a jsou namontovány současně s chlazením. Tři kontrolní místa zajišťují, že každý stroj splňuje náročné kvalitativní standardy firmy JCB.
Nakonec stačí naplnit oleje a kapaliny a nastartovat motor. Každý manipulátor Loadall prochází 13minutovou rychlostní zkouškou motoru a převodovky pro kalibraci hnacího ústrojí na zkušební stanici.
Po zahřátí jsou manipulátory Loadall přesunuty do prostoru UVXPOSE, kde je pomocí ultrafialového světla zkontrolována integrita hydraulických součástí. První naplněné kapaliny obsahují aditivum, které lze pod ultrafialovým světlem snadno uvidět.
Poté následuje testování funkčnosti venku, kde 10 operátorů provede intenzivní provozní zkoušky. Ty zahrnují například zahřívání, zkoušky řízení a zkoušky hmotnosti. Zde jsou také namontována a vyzkoušena objednaná přídavná zařízení.
Poté se stroje přesouvají do druhé temné komory UVXPOSE na další kontrolu kvality, a následuje předání kontrolního střediska před předáváním.
V srpnu 2016 otevřela společnost JCB středisko Loadall Customer Focus Centre. Po kontrole před dodáním přechází každý stroj do střediska CFC, kde je znovu celý vyzkoušen. Jsou na něj nalepeny nálepky a pracovníci dokončí individuální doplňky a přidají sady nástrojů, osvětlení a další volitelnou výbavu.
Skutečnou inovací střediska CFC představuje velín. Každý manipulátor Loadall má telematický systém JCB LiveLink, který předává informace do velínu. Navíc jsou importována data ze střediska technických webových služeb a z návštěv u zákazníka.
Skupina pracovníků shromažďuje veškeré dostupné informace ze všech manipulátorů Loadall na celém světě.
Pokud zjistí potíže, začne hledat jejich příčinu a pokud se týká výroby, předá informace rychle do továrny. Velín poté sleduje další vlnu strojů a kontroluje nejvyšší kvalitativní standardy.
Tento systém významně zvyšuje rychlost zpětné vazby z provozního nasazení, která by obvykle trvala několik týdnů.

  • Redakce PEKASS a LUKROM