Tato webová stránka používá cookies, aby vám umožnila co nejlepší zážitek z našich stránek.
+420 775 850 036 PEKASS +420 602 188 123 LUKROM
< Zpět na aktuality
10/30/2019

Pohodlný traktor pro aplikaci hnojiv

Společnost Agro Blatná a.s. se sídlem v obci Lnáře se zabývá obchodováním s komoditami a dopravou, doplňkovou činností je poskytování služeb v zemědělství. Zemědělcům umí nabídnout vysokou kvalitu práce, včasnost a spolehlivost. A to i při aplikaci vlhčeného vápence, pro kterou využívá od letošního září nové rozmetadlo Bredal K-XE.

Kromě samotného rozmetadla hledali pracovníci Agro Blatná také tažný prostředek. Hledaný stroj měl být rychlý a zároveň pohodlný pro obsluhu. Při různých příležitostech viděli pracovat traktory JCB Fastrac, které jejich nároky splňovaly. Model Fastrac 4220 navíc odpovídá i výkonově, což se ukázalo i při letošním testování.

Rychlý a obratný Fastrac

Traktor se může mezi místy nasazení přesouvat rychlostí až 60 km/h. Jak za jízdy po silnici, tak i při aplikaci je výhodou plynulá převodovka, díky které řidiči stačí si aktivovat tempomat a požadovaná pojezdová rychlost je udržována automaticky. Hodnotu tempomatu si lze kdykoli i za jízdy změnit - pomocí dvou malých tlačítek se symbolem + a -. Kromě automatického režimu si obsluha může zvolit i režim manuální, v němž určuje rychlost jízdy joystickem a otáčky motoru pedálem na podlaze anebo posuvným ovladačem ručního plynu. Ve spojení s aktivními stroji může řidič využívat i tempomat otáček motoru. A traktor umí pracovat i s kombinacemi obou tempomatů.

Výkon motoru dokáží traktory JCB Fastrac dobře přenášet na půdu díky velkým kolům vpředu a příznivému rozložení hmotnosti. Obě nápravy mají nově vyvinuté nezávislé odpružení s automatickým vyrovnáváním, vhodně kombinované se stabilizátory. V pístnicích odpružení je samočinně zvýšen tlak, pokud je k traktoru připojeno například nesené nářadí, aby dráha odpružení a světlá výška zůstaly na konstantní úrovni. Ve výbavě s volitelným aktivním odpružením je možné povelem z kabiny světlou výšku snížit, čímž lze k traktoru lépe připojit či zase odpojit různé příslušenství - například nádrž neseného postřikovače v nástavbovém prostoru za kabinou či zásobník na minerální hnojivo nebo osivo. Dovolují to dvojčinné pístnice odpružení.

Nový podvozek Fastracu má vyšší tuhost. Zúžením v důležitých místech se dosahuje většího úhlu rejdu a snížení poloměru otáčení. JCB Fastrac má řiditelná všechna kola v pěti režimech, z nichž lze kterýkoli režim kdykoli aktivovat. Při práci s taženými rozmetadly anebo postřikovači se nejčastěji využívá režim zpoždění, kdy se řízení zadních kol připojí až od určitého úhlu natočení kol předních.

Dobře vyvážený traktor

Šikovný řidič si může do systému souvraťové automatiky nastavit jako jeden z kroků to, že se při otáčení na souvratích aktivuje proporcionální režim řízení - všechna kola se natáčí společně a traktor se obrátí i na malém prostoru. Po najetí do další souběžné jízdy je opět aktivován původní režim řízení se zpožděním. Kromě toho si řidič může měnit počet otáček volantu, potřebných k přetočení kol od jedné krajní polohy ke druhé. Dovoluje to nová funkce s názvem Rapid Steer. Navigační systém Trimble umí řídit traktor v režimu ovládání všech kol.

Bezpečnost jízdy u traktorů JCB Fastrac zajištují velké kotoučové brzdy na všech kolech v kombinaci se systémem ABS. Traktor je také již z výroby dobře vyvážený - umístění motoru vpředu a převodovky naopak uprostřed pod kabinou pomáhá k rovnoměrnému rozložení hmotnosti na nápravy v poměru 50:50. Přesto má dotížení přídavným závažím svůj smysl: jak v předním tříbodovém závěsu pro kompenzaci zatížení od vzadu neseného nářadí, tak i dotížení závažím v prostoru za kabinou.

Výrobce JCB koncipuje své traktory Fastrac tak, že si každý zákazník může specifikovat výbavu v poměrně širokém rozsahu podle způsobu využití a podle svých představ o komfortu ovládání. V provedení s "plným automatem" dokonce není pod volantem ani reverzor pro levou ruku, vše se ovládá z loketní opěrky. Pro reverzaci postačuje stlačit bezpečnostní tlačítko na spodní straně joysticku a současně tento ovladač vykývnout požadovaným směrem. Výkyvy joysticku vpravo se traktor zrychluje, vlevo zpomaluje.

V hlavici joysticku jsou také funkční tlačítka, pod která si obsluha může uložit funkci dle svého výběru. Bílé tlačítko na hlavici joysticku slouží pro aktivaci souvraťového managementu HTA. Do jednotlivých sekvencí si řidič může nastavit snad všechny myslitelné úkony ovládání a traktor je bude samočinně vykonávat.

Spolehlivé motory z Finska

Traktor JCB Fastrac 4220 je poháněn šestiválcovým motorem Agco Power se zdvihovým objemem 6,6 l a s maximálním výkonem 175 kW/235 k. Ve srovnání s traktorem JCB Fastrac 3190 předcházející generace poskytuje nový model o 42 procent vyšší točivý moment (až 950 Nm). Tyto motory, vyráběné ve finské motorárně ve městě Suolahti, jsou spolehlivé a ani z pohledu servisního s nimi nejsou žádné problémy. Interval výměny motorového oleje činí 500 motohodin.

Díky hydromechanické převodovce s nekonečným počtem převodových stupňů je možné pojíždět plazivou rychlostí již 200 m/h, anebo upalovat po silnici až 60 km/h a vše řídit jen jedním joystickem. Výkon motoru je přitom využíván optimálně; uvedené nejvyšší rychlosti dosahuje traktor JCB Fastrac 4220 při 1 600 ot/min, rychlosti 50 km/h pak již při pouhých 1 400 ot/min.

Po zastavení z dopředné jízdy či z jízdy vzad je traktor udržován na místě bez hnutí aktivní klidovou regulací. Pro aktivaci brzd traktoru i přívěsu pak postačuje přesunutí páčky pro parkovací brzdu do spodní polohy. Páčka pro aktivaci parkovací brzdy je šikovně uložena vpravo na B sloupku kabiny, kde je snadno dosažitelná.

Pro podnik služeb je také užitečná možnost sledování polohy a činnosti traktoru JCB Fastrac 4220 pomocí systému telematiky JCB LiveLink. Náhled na traktor mají i servisní pracovníci společnosti Pekass, kteří tak získávají přístup k celé řadě údajů včetně případných hlášení stroje.

  • Ing. Petr Beneš | Mechanizace zemědělství