+420 775 850 036 PEKASS +420 602 188 123 LUKROM
< Zpět na aktuality
06/05/2018

První Fastrac jako hasičský speciál

První Fastrac jako hasičský speciál

Hasiči v Orlickém Záhoří postavili ve spolupráci se společností PEKASS a.s. a za finanční pomoci Evropské unie speciální hasičský FASTRAC, první svého druhu v České republice!

Jsme velice hrdí na to, že Vám konečně můžeme představit stroj, na kterém jsme ještě nedávno usilovně pracovali. Nyní již slouží jednotce sboru dobrovolných hasičů Orlického Záhoří v Královehradeckém kraji. Tímto strojem není nic jiného, než rychlý traktor JCB FASTRAC, ze kterého naše pobočka PEKASS Rychnov sídlící v Pohoří, postavila speciální víceúčelový stroj, jež bude sloužit při vyprošťování či různých kalamitách. Zpočátku neuvěřitelné se stalo skutečností.

A jak je tento speciál vybavený?

Jedná se konkrétně o JCB Fastrac 4190 se vznětovým šestiválcovým motorem AGCO Power o objemu 6,6 litrů, výkonu 141 kW a točivém momentu 850 Nm. V traktoru je plynulá převodovka s automatickým i manuálním řazením vybavena reduktorem pro pomalejší vlečení a nechybí ani čelní vývodový hřídel. Stroj samozřejmě disponuje pohonem všech kol a celorámovým podvozkem. Uzávěrky diferenciálů jsou vpředu i vzadu. Velkou výhodou, kterou hasiči v horách určitě ocení, jsou obě hydropneumaticky odpružené nápravy s automatickým vyrovnáváním jak příčným tak bočním. Toto bude v kombinaci se zadní řízenou nápravou v horských oblastech velmi nápomocné.
V případě hasičského sboru je samozřejmostí červené provedení, v tomto konkrétním případě v odstínu RAL 3000. Pro jízdu k zásahu nechybí nezbytné modré majáky a LED záblesková světla. S osvětlením pracovního prostoru pomáhá navíc čtveřice světlometů vpředu a vzadu.
Traktor je široký 2 550 mm, vysoký 3 000 mm a váží 8 340 kg. Vnější poloměr otáčení je díky oběma řízeným nápravám 9,8 metrů a maximální povolená rychlost 60 km/h.

Hydraulika

Zadní tříbodový závěs kategorie III pro rychlé upevnění nástrojů umožňuje elektronické nastavení výšky a hloubky, režimu tažení, rychlosti poklesu a maximálního zdvihu. Podporuje i externí zdvih s možností sklápění. Jeho nosnost je 8 000 kg. Přední tříbodový závěs kategorie II má nosnost 3 500 kg a disponuje elektronickým nastavením výšky a hloubky, rychlosti poklesu a stejně jako zadní závěs, je i zde podpora externí zdviže s možností sklápění. Provozní tlak hydraulického okruhu je 210 barů. Ventily jsou proporcionální. Spřáhla s rychlým propojením umožňují uvolnění pod tlakem. Zadní vývodový hřídel je čtyřrychlostní s elektrohydraulickou řízenou uzávěrkou a elektrohydraulickým řazením rychlostí. Přední vývodový hřídel dosahuje rychlosti 1 000 otáček za minutu a stejně jako zadní je vybaven elektrohydraulickou řízenou uzávěrkou. Výkon vývodového hřídele je 124 kW.

Čelní nakladač

Na traktoru je uchycen čelní nakladač o nosnosti 2 540 kg a výšce zdvihu 4 505 mm. K dispozici je i nakládací lžíce Hauer o šířce 2 400 mm a manipulační vidle Hauer o délce 1 200 mm. Součástí nakladače je elektronicky ovládaný joystick a ochranný rám kapoty traktoru. Systém Synchro-Lock zajišťuje jednotné odpojení ovládacích prvků a odpružení s paralelogramem. Paralelogram je zařízení nakladače, které při zvedání udržuje nářadí (paletizační vidle, lopatu) neustále v rovnoběžné poloze s podložkou.

Naviják o tažné síle 95 kN je vybaven zpomalovacím reduktorem. Ovládat ho lze jak přímo ze stroje, tak i dálkově. K dispozici je celých 100 metrů lana.

Jeřáb

Hydraulické rameno Fassi F50 za kabinou řidiče dosáhne horizontálně až do vzdálenosti 7 800 mm, při tomto vyložení uzvedne břemeno o hmotnosti 410 kg. Rozsah otáčení ramene je 360°, ovládat jej lze jak ze stroje, tak i dálkově. Manipulační kleště jsou vybaveny rotátorem.

Vybavení

Mezi speciální výbavu, se kterou byl traktor dodán, patří sněhové řetězy na všechna kola, manipulační kurty, úvazkové řetězy, jeřábové úvazky a směrová kladka.

Co o tomto jedinečném speciálu říci závěrem? Představili jsme vám stroj, který je svou výbavou první v České republice. Během jeho stavby jsme museli řešit mnoho náročných úkolů, zejména technických, avšak na konci vzniklo skutečné dílo, které najde plné využití nejen u hasičských sborů, ale i v ostatních oblastech. Doufáme, že se vám nový speciál Fastrac líbí a těšíme se na stavbu dalšího takového jedinečného stroje.

Za poskytnuté fotografie děkujeme panu Michalu Fantovi.

  • Ing. Lukáš Kašpar | produktový manažer JCB Fastrac
  • Tomáš Emmer | vedoucí PEKASS Rychnov