+420 775 850 036 PEKASS +420 602 188 123 LUKROM
< Zpět na aktuality
03/22/2021

THE WORKAHOLIC!

JCB 542-70 Agri Xtra při nakládce krmiva

Toto anglické slovo by se dalo klidně použít pro teleskopický manipulátor JCB 542-70 AGRI XTRA, který v půlce března obdržela společnost Agroječmínek, s.r.o. sídlící v Chropyni nedaleko Kroměříže.

Pracovní nasazení manipulátoru bude totiž na velkokapacitní farmě živočišné výroby, zaměřené na produkci mléka s celkovým počtem přes 1 700 kusů dobytka, z čehož 980 kusů tvoří dojnice holštýnského skotu. Už to napovídá, že manipulátor bude pracovat 7 dní v týdnu bez zastavení. Jeho využití bude intenzivní. Hlavní pracovní náplní stroje je vyhrnování zbytků krmiva a hnoje ze stájí, nakládka krmiva, manipulace s balíky a různé paletizační práce, kterých je vždy na farmě dostatek. "Tři dny v týdnu začínáme již ve čtyři hodiny ráno, zbylé čtyři dny v šest hodin a pracovní směna manipulátoru končí zhruba ve čtyři hodiny odpoledne, ale při žních i později", uvádí Jan Peroutka, zkušený provozní zootechnik a krmivář, který ve společnosti Agroječmínek pracuje již od roku 1986. "Roční nájezd stroje činí zhruba 2 000 motohodin, proto potřebujeme kvalitní a odolné stroje, což stroje značky JCB určitě jsou", dodává. "U nás v podniku je to už několikátý manipulátor této značky. Mimo to, vlastníme i kloubový nakladač JCB 435S a traktory Fastrac."

Obsluha manipulátorů dala při výběru nového stroje přednost před klasickou Powershift převodovkou DUALTECH VT převodovce, kombinující hydrostatický a mechanický pohon. Ta je pro jejich pracovní operace vhodnější.

Přejeme pracovníkům společnosti Agroječmínek, s.r.o. hodně sil a pevných nervů, při náročné každodenní činnosti v provozu živočišné výroby a věříme, že nový teleskopický manipulátor AGRI XTRA jim bude znamenitým pomocníkem.

Teleskopický manipulátor JCB 542-70 AGRI XTRA s převodovkou DUALTECH VT

Nejnovější model zemědělského teleskopického manipulátoru od společnosti JCB série III s novou kabinou, splňující emisní normu pro ošetření výfukových plynů podle evropské legislativy Stage V.

Maximální zvedací kapacita manipulátoru je 4 200 kg a maximální výška zdvihu 7 m.

Pod kapotou manipulátoru pracuje motor vlastní výroby: JCB DieselMax o zdvihovém objemu 4,8 l a výkonu 112 kW (150 koní).

Ošetření výfukových plynů dle emisní normy Stage V zajišťuje kompaktní systém skládající se z jedné nádoby, ve které je integrován oxidační katalyzátor (DOC), potrubí se směšovačem AdBlue/DEF a filtr pevných částic (DPF). Tento kompaktní systém výrobce označuje jako SCFR™. S postupným začleňováním jednotlivých systémů pro ošetření výfukových plynů se u JCB počítalo více než před deseti lety, a proto už v té době byla chytře navržena kapota motoru tak, aby se v budoucnu nemusela kvůli těmto systémům zvětšovat. Tím se zachovala vynikající viditelnost z kabiny manipulátoru na pravé zadní kolo. Další technickou změnou na manipulátorech, která přišla s přechodem na Stage V, je odstranění choulostivého EGR ventilu a složitého VGT turbodmychadla, které bylo nahrazeno jednoduchým turbem s obtokovým ventilem výfukových plynů (WASTEGATE). Nově byla taktéž navýšena kapacita vzduchového filtru a palivového fltru.

Stroj je dále vybaven vlastní čtyřstupňovou převodovkou JCB DUALTECH VT, kombinující hydrostatický a mechanický převod s maximální pojezdovou rychlostí 40 km/h. První stupeň je hydrostatický až do rychlosti 19 km/h, poté převodovka automaticky přeřazuje na mechanický převod. Druhý třetí a čtvrtý stupeň je mechanický.

Nová kabina s unikátním zaoblením čelního skla je vybavena standardně 11 LED pracovními světly a automatickou klimatizací. Oproti předcházejícímu typu kabiny má nová kabina výkonnější ventilaci vzduchu, novou ergonomii ovládacích tlačítek, více úložného prostoru a o 14 % lepší viditelnost směrem dopředu. Komfortní posed obsluhy zajištuje vzduchem odpružená polokožená sedačka s vytápěním a ventilací. Rovněž hladina zvuku v místě obsluhy byla podstatně snížena na hodnotu 69 dBa. Komfort při jízdě umocňuje patentované automatické odpružení ramene, označené výrobcem jako "Smooth Ride System".

  • Petr Sedláček | vedoucí projektu JCB, LUKROM spol. s r.o.